Dag 8 en 9: Berlijn

24 juli 2018 - Berlin, Duitsland

Op maandag 23 juli vertrekken we vanaf onze privé plek aan de Elbe en rijden naar Berlijn. We hebben gereserveerd op de camping in Berlin-Tegel en komen zonder ernstige vertraging voor in de middag aan. De ontvangst is hartelijk en we krijgen uitgebreide informatie over de camping en Berlijn. Ook hoe we moeten lopen naar de S Bahn en waar de winkels en een 24/7 Imbiss met Currywurst zijn. Perfect 😊.
We maken de camper klaar voor 3 nachten en wijden 's avonds de barbecue-to-go in. Lekker op tafel en precies goed voor 2 personen 👍.
Dinsdag is onze eerste Berlijndag. We wandelen naar de S Bahn en rijden in 30 minuten naar station Brandenburger Tor. We bekijken hem van enige afstand, want vandaag wordt Oost Berlijn dag. We lopen Unter den Linden af in oostelijke richting. We stoppen uiteraard voor een Currywurst en een Berliner bier en verbazen ons weer over hoe weinig toeristen er zijn.
Aan beide zijden van de weg wisselen oude grauwe gebouwen uit de DDR tijd zich af met nieuwere en modernere. Soms is het ook gewoon nog steeds een bouwput. Er is nog veel te doen...
Bij het Duits Historisch Museum slaan we af richting het museum eiland en de Spree. Maar niet voordat we ons verbaasd hebben over verkopers langs de kant die foto's uit de oorlog verkopen. Daar zitten zaken tussen die ergens anders echt verkeerd zouden vallen......
Richting de Spree zien we de koepel van het Berliner Schloss en daarachter de Fernsehturm. Die schittert in het zonlicht en toont een zonnekruis. In de DDR tijd werd dat effect 'de vloek van de Paus' genoemd 😊. Ze waren niet zo katholiek...., vandaar.
We komen langs het mooie Museum van de Duitse kunst en steken door naar de Hackescher Markt. Dat staat bomvol met terrasjes en er heerst een hele gezellige sfeer. We genieten van Beiers (jawel) gebrouwen bier en luisteren naar diverse straatmuzikanten.
Nadat de zon wat lager is gaan staan gaan we richting camper. We lopen naar de S Bahn aan de Oranienburgerstrase en passeren een prachtige synagoge. Dan lopen we het station binnen en krijgen met foto's de keiharde geschiedenis binnen. Tijdens Kristalnacht werd de synagoge in brand gestoken en in 1943 nog verder verwoest door de bombardementen. Gelukkig is hij in alle glorie hersteld...
Met brandende voeten (en 8 voetzooltjes) komen we moe, warm maar heel tevreden aan bij de camper. Morgen weer een dag!