Dag 11 en 12: naar Jena in oost Thüringen

27 juli 2018 - Jena, Duitsland

Het is tijd om Berlijn te verlaten. Niet omdat het elders mogelijk koeler is, heel Europa zucht onder een hittegolf. We vertrekken naar oost Thüringen, onze volgende etappe. Op dezelfde brug als tijdens de heenweg, staan we weer lekker vast. Daarna wurmen we ons Berlijn uit en denderen over de 9 naar beneden, langs Leipzig richting meer zuidelijker. We passeren twee enorme files aan de andere kant en een beginnende maar al vrij forse bermbrand aan onze kant. Daar staat straks ook een beste file, denken we. Ons zit het in ieder geval mee…..

Na zo’n 200 km slaan we af richting Jena en het Mittleres Saalertal. We laten de verdroogde en troosteloze graanvlaktes van oost Duitsland achter ons en komen in een prachtige groene omgeving. Langs de weg zijn er nog wel wat DDR tekenen: een tram met het spoor vlak voor de huizen langs. Enige tijd later rijden we de camping Unter dem Jenzig op.

Het is een hele leuke camping. De receptie is een verlaten tram en de sfeer is een beetje jaren ’60. (Bijna) Alles mag als je maar niemand tot last bent. We draaien een flinke was en steken ’s avonds de go-BBQ weer aan. Dit keer met forellen erop. Lekker!

De volgende dag worden we wakker met wat schaduw. Al snel loopt de temperatuur weer fors op. Maar vandaag is een rustdag dus we nemen het ervan. Er is WiFi dus de verslagen kunnen online op reislogger.nl en we kunnen een spannende Tour etappe kijken. We plannen de rest van onze reis en lezen. Ook vandaag gaat de barbecue weer op tafel.

Morgen gaan we weer rijden en actief worden 😊.